کشتی نوح در کوه های آرارات

مهمترین و مشهورترین اثر باستانی این کوه سنگنبشته به فرمان داریوش بزرگ در سال اول فرمانروایی بر روی کوه به سه خط میخی اکدی، عیلامی و پارسی باستان نوشته و از مهمترین اثر تاریخی به جا مانده در کوه میباشد.با آشنا شدن با این اثرتاریخی می توانیم خط میخی پارسی باستان را بشناسیم و در مورد پوشاک، طرز آرایش سر و صورت، اسلحه شناسی و اعتقادات مذهبی مردمان ۲۵۰۰ سال پیش در امپراطوری هخامنشیان، اطلاعات ارزنده ای بدست آوریم.در بین مردم کتیبه به فرهاد تراش ، فراتاش ، فرای تاش و تخت فرهاد نیز معروف است.

عکاس: کوروش نوزاد تهرانیبیستون از واژه «بغستان» میآید که به معنی جایگاه خدایان است و احتمال میرود که نام باستانی آن باگاستانا بوده است. همچنین در احادیث کوه جودی نماد فروتنی معرفی شده و در توصیه به این رفتار اخلاقی گفته شده که این کوه ــ به رغم رفعت و بلندیاش ــ در برابر امر الاهی فروتنی کرد و ازاینرو برگزیده شد تا کشتی نوح بر آن استقرار یابد. شیخ گفت: این دریای سفید است و آن جزیرهی خضراء .

بدین معنی که نه انقدر فنی است که هر کسی نتواند از عهده صعود به آن بر بیاید و نه انقدر آسان که بتوان آن را جدی نگرفت. علیرضا شایقی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در بندر امام خمینی(ره) اظهار داشت: یکم بهمن ماه 97 از تبریز به همراه 27 نفر از استانهای اردبیل، آذربایجان شرقی، لرستان، خوزستان، خراسان، اصفهان و زنجان، جهت صعود به قله 5137 متری کوه آرارت، عازم ترکیه شدیم.

هوای کوه آرارات از ارتفاع ۳۰۰۰ متر به بالا کوهستانی و بسیار سرد است تا جاییکه قله آرارات در تمام طول سال پوشیده از برف و یخ است. بلندترین قله ی آن شاه فولادی ، 5140 متر ارتفاع دارد . تحقیقات هم چنان ادامه دارد. این در حالی است که نام آرارات برگرفته از واژه اورارتو با ریشه عبری است، این واژه بر پادشاهی در ترکیه شرقی اطلاق میشده که هم کوه آرارات و هم جبل جودی را شامل میشده است.

این خاطره چنان برای استاد تلخ بود که حاضر نشد در چنین حوزهای بماند و درس بخواند. زماني که نماز مغرب و عشا درمحل مسجد الدرع خوانده شد، مشرکين که ناظر سپاه مسلمانان بودند، تا مرز و کناره حرّه جلو آمدند; وَتَدْنوا طَلائِعَهُم حَتّي تَلْصِيق بِالْحَرَّة فَلا تَصَعَّد فِيها حَتّي تَرْجع خَيْلُهُم وَيهابون موضع الحرّة و محمدبن مسلمة طليعه سپاه آنان تا نزديکي حره آمد اما وارد آنجا نشد; چرا که از وجود حره و محمد بن مسلمه در آنجا ترس داشتند. ». اینکه پس از سیصد و چند سال به طور معمول به گفتوگو پرداخته و در مدت خواب خود بین یک تا بخشی از روز اختلاف نظر داشتند، معلوم میشود که در وضع ظاهری آنان تغییری پیدا نشده بود.

به هر حال آنان ابوبکر و عمر را جزو فراریان می دانند. این کمپ محل استقرار گروههای زیاد از کشورهای مختلف و عمدتا از کشور ارمنستان می باشد. بر اساس باورهای زرتشتی منجی آخر الزمان آنها از آبهای دریاچه کیانسیه و یا دریاچه هیرمند که بخشی از آبهای آن پیرامون کوه اوشیدا جریان دارد توسط دوشیزه ای از خاندان پاک و بهی با نطفه زرتشت که در آبهای این دریاچه وجود دارد بارور می شود و منجی آخر الزمان، سوشیانت رو بدنیا می آورد. آیه 126) «ولى اینها را خداوند فقط بشارت، و براى اطمینان خاطر شما قرار داده; وگرنه، پیروزى تنها از جانب خداوند تواناى حکیم است» هم راه پیروزى را مى داند و هم قدرت بر اجراى آن دارد (وَ مَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلاَّ بُشْرَى لَکُمْ وَ لِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُکُمْ بِهِ وَ مَا النَّصْرُ إِلاَّ مِنْ عِنْدِاللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ).

امام باقر، علیه السلام، راوى حکایتى استبدین شرح: «پیامبر اکرم، صلىالله علیه وآله، بعد از فراغت از نماز خود در دل شبى، ابوبکر، عمر و عثمان و على، علیه السلام، را نزد خود فراخوانده و از آنها خواستند تا نزد اصحاب کهف رفته و سلام مخصوص ایشان را به آنها ابلاغ نمایند، آنگاه بادى وزید و آنها را در محل غار فرود آورد، ابتدا ابوبکر به خاطر تقدم در سن و سپس عمر و عثمان هریک جداگانه به طرف درب غار رفته و سلام پیامبر را به اصحاب کهف ابلاغ نمودند، اما هیچ جوابى نشنیده و بازگشتند، اینک نوبت امیرالمؤمنین، علیه السلام، بود، او نزدیک غار آمد و گفت: السلام علیکم و رحمه الله و برکاته، سلام بر شما باد که خداوند دل هایتان را به یکدیگر پیوند داد.

به همین خاطر بهتر است شش ماه دوم سال را برای سفر به کرمانشاه انتخاب نکنید. در طی این کاوش همچنین بقایای استخوان حیواناتی مثل اسب با قدمتی حدود ۷۰ تا ۴۰ هزار سال به دست آمد. لذا مرتفع ترین بخشهای کوهستان نیز در اغلب اوقات سال ، فاقد هوای سرد کوهستانی است . پس از جنگ اُحُد به فاطمه(س) خبر دادند پدرش در جنگ آسیب دیده است؛ سنگی به چهره او رسیده و چهرهاش را خونین ساخته است. مجسمه های سنگی ایشان تقلیدی از آشور بود. خدای خالدی در اورارتو مانند خدای آشور در آسور بود که هیچ خدایی جز خدای خارجی بگ مستو (Bagmastu)در موصصیر با او همسری نتوانستی کرد.

صورت آن معبد ـکه معبد خدای خالدی (Khaldi)در موصصیر باشد ـ بر روی یکی از بارلیف های قصر سارگن در خورساباد (Korsabad) یافت شده نام خدای آرالز (Aralez)که از بین النهرین در اورارتو تصور کرده بود، در آثار مورخان ارمنی و کلاسیک همچون موسی خورنی یا موسِس خورِناتسی و پاوستوس بوزاند نیز آمده است. ۲. چشمه آبشار یخشیره در ولسوالی وردوج که روح رازنده میکند فضای آن درتابستان ! 6- رود علیشنگ والینگار : از قسمت جنوب شرق هندوکش سر چشمه گرفته و به طرف جنوب به حرکت خود ادامه میدهد و نورستان را آبیاری میکند.

این کوه بدلایل مختلف از جمله ارتفاع بلند ، وجود یخچال زیبای شمالی ، قلل سوزنی شکل هرم داغ ۱، ۲ و ۳ ، چشمه های آب گرم معروفش در دامنه ها ، دارای محبوبیت زیادی در میان کوهنوردان است . کشف یک لایه غلافی و کپسولی شکل در داخل کشتی از این جمله بود که در واقع کشتی را به دو لایه یا پوسته اصلی مجهز می کرد. کشف چهار ستون فلزی فسیل شده که هرکدام ۱۲۰ سانتی متر طول دارند و از بخشهای مهم در ساخت کشتی بوده اند، از جمله این اشیاء است که هم اکنون در تملک وزارت معادن و فلزات ترکیه قرار دارد.در دل کوههای آرارات در نزدیکی مرزهای ایران و ترکیه، جسم عظیم فسیل شده ای قرنهاست که آرمیده و طوفان مهیب را پشت سرگذاشته است.

خسرو که پیر شده بود و دیگر جوانمردی گذشته خود را نداشت زنی سالخورده را پیش فرهاد می فرستد و می گوید شیرین همین چند روز پیش مرده است..فرهاد که پس از سالها رنج کشیدن توقع این خبر را نداشت ناراحت می شود و خود را از بالای سنگ پرت می کند و میمیرد. دیگر از هیچ کس درباره اصحاب کهف سؤال مکن:«ولا تَستَفتِ فیهِم مِنهُم احَدا» زیرا علم خداوند تو را از هر چیز بینیاز می کند. توصيف شرايط و وضعيت اصحاب کهف، قرن شانزدهم در فرهنگ کليساي پروتستان عموميت يافت و جان دون از شعراي قرن شانزدهم شعري در اين رابطه سروده است.

محققان با توجه به اشارات موجود در مقدمهٔ آثارش چنین نتیجه گرفتهاند که محمد بن ایوب طبری معاصر الب ارسلان و ملکشاه سلجوقی بوده و در ربع قرن از ۴۶۱ تا بعد از ۴۸۵ فعالیت علمی داشتهاست.از محمد بن ایوب طبری ده کتاب و رساله شناخته شدهاست:مفتاحالمعاملات. یحیی بن زیاد فراء، معانی القرآن، ج ۲، چاپ محمدعلی نجار، مصر ۱۹۵۵، چاپ افست تهران: ناصر خسرو. ۲. ↑ احمد بن داوود دینوری، الاخبار الطوال، ج۱، ص ۱، چاپ عبدالمنعم عامر، قاهره ۱۹۶۰، چاپ افست قم ۱۳۶۸ ش. ۴۴. ↑ محمد بن احمد قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، ذیل هود: ۴۴، ج ۵، جزء۹، قاهره ۱۳۸۷/۱۹۶۷، چاپ افست تهران ۱۳۶۴ ش.

۵۴. ↑ ابنجوزی، زادالمسیر فی علم التفسیر، ذیل هود: ۴۴، چاپ محمد بن عبدالرحمان عبداللّه، بیروت ۱۴۰۷/۱۹۸۷. عبدالرزاق بن همام صنعانی، المصنَّف، ج ۵، ص ۹۲، چاپ حبیب الرحمان اعظمی، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳. محمد بن عبداللّه حمیری، الروض المعطار فی خبرالاقطار، ج۱، ص۱۵۰، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۹۸۴. ۲۵. ↑ فَرْنبَغ دادَگی، بندهش، ج۱، ص۷۱، چاپ مهرداد بهار، تهران ۱۳۸۵ش. ۱۸. ↑ طبری، ترجمهی تفسیر طبری، ج۷، ص۱۷۴۵، چاپ حبیب یغمایی، تهران ۱۳۶۷ش. ۶۲. ↑ ابنکثیر، تفسیر القرآن العظیم، ذیل هود: ۴۴، بیروت ۱۴۱۲.

۴۳. ↑ ابنجوزی، زادالمسیر فی علم التفسیر، ذیل هود: ۴۴، چاپ محمد بن عبدالرحمان عبداللّه، بیروت ۱۴۰۷/۱۹۸۷. محمد بن حسن طوسی، مصباح المتهجد، بیروت ۱۴۱۱/۱۹۹۱. ۵۰. ↑ محمد بن حسن طوسی، تهذیبالاحکام، ج ۴، ص ۳۰۰، چاپ حسن موسوی خرسان، تهران ۱۳۹۰. ۲۵. ↑ زکریا بن محمد قزوینی، آثارالبلاد و اخبارالعباد، ج۱، ص ۲۸۳، بیروت ۱۴۰۴/۱۹۸۴. علی بن محمد شابشتی، الدیارات، ج۱، ص ۳۰۹، چاپ کورکیس عواد، بیروت ۱۴۰۶/۱۹۸۶. عبداللّه بن لطفاللّه حافظابرو، جغرافیای حافظ ابرو، ج ۱، ص ۱۸۸، ج ۱، چاپ صادق سجادی، تهران ۱۳۷۵ ش. ۳۴. ↑ محمد بن عبداللّه حمیری، الروض المعطار فی خبرالاقطار، ج۱، ص۱۵۰، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۹۸۴.

↑ واقدی، المغازی، ج۱، ص۲۰۸. ۱۵. ↑ مسعودی، مروج (بیروت)، ج ۱، ص ۴۳ـ۴۴. ابنبطوطه، رحله ابنبطوطه، ج ۱، ص ۲۴۵، چاپ محمد عبدالمنعم عریان، بیروت ۱۴۰۷/۱۹۸۷. ۲۶. ↑ زکریا بن محمد قزوینی، آثارالبلاد و اخبارالعباد، ج۱، ص ۳۶۹، بیروت ۱۴۰۴/۱۹۸۴. ۳۲. ↑ حمداللّه مستوفی، نزهه القلوب، ج۱، ص ۱۰۵. حمداللّه مستوفی، نزهه القلوب. معمار اورارتویی بیشتر میل داشت در دیوارها بر ردیف های یک در میان ـ مانند سبک قدیم کلیسا های ایتالیا ـ سنگ های سفید و سیاه به کار ببرد و کف اطاق ها و تالارها را با نوعی از موزأیک ساخته شده از قطعات مدور انواع سنگ های رنگین، فرش نماید.

دیدگاهتان را بنویسید