محصول اصلی آن برنج و کیوی است

مجسمه ای که به ماده مشهور است و در واقع ماده نیست، جوانی بوداست، مجسمه بزرگ میانسالی اوست و مجسمه ای که خوابیده است، و فعلا زیر خاک است، مرگ او را نشان می دهد. بعد از مرگ بودا، مردم برای قدردانی از خدمات او مجسمه اش را در ادوار مخلتف زندگیش، یعنی کودکی، جوانی، میان سالی و مرگ می سازند. کوهنوردان به دلیل هوای سرد و غیر قابل پیش بینی، باید حتما تا ساعت 2 بعد از ظهر به قله برسند، در غیر این صورت تجربه نشان داده است که آنها باید برای جلوگیری از گرفتار شدن در منطقه مرگ یا کمبود اردوگاه در اثر کمبود نور و افت دما، به عقب برگردند.

در طی سالهای اخیر، بیمبالاتیهایی از سوی مردم و گردشگران مختلف درباره جزیره هرمز صورت گرفته که باید متوقف شوند. یهودیان فرهنگی را که از کتابهای تحریف شده دین خود، نشأت میگرفت و تعالیمی را که نسل به نسل از روحانیون خویش به ارث برده بودند، به شبه جزیره عربستان آوردند. کنده و برده شدند. آنها مطابق با نیازشان تغییراتی را در سموچها ایجاد کرده بودند؛ مثلا دیواری داخل شان اضافه کرده یا کف آنها را برای احداث تنور کنده بودند.

در بدنه کوه چاهی تا سطح رود سیمره کنده شده است که با آن آب مورد نیاز دژ تامین می شده است. وقتی دره خشک می شود، مردم برای زندگی به آن جا می آیند. او وقتی بزرگ می شود سعی می کند برای جبران ستم های پدرش به مردم خدمت کند. بودا با همکاری مردم درخت ها را قطع می کند و حیوانات درنده را فرار می دهد و برای سکونت سموچ ها را حفر می کند. در نامیدن این درخت سخت چوب و سوزنی برگ که در حوزههای زبانی طبری در شرق و غرب و جلگه و کوهستان مازندران حتی قلمروی فرهنگی این زبان در رودبارهای لار، جاجرو، دماوند، ارنگه و طالقان که مشهور به سور و سر sor است، اتفاق گویش وجود دارد.

در این که این بتها کی و چگونه ساخته شده اند، باورهای گوناگونی وجود دارد. کسانی که این بتها را ساخته اند، به نظر راویان این افسانه، کافر بوده اند. افسانه دیگری است که می گوید، در زمان قدیم اژدهایی در بامیان بوده که هر روز چهل تا دختر را می خورد. او خانه اش در سمنگان بوده و هر روز صبح پیاده به بامیان می آمده و شب باز می گشته. طبق این افسانه چشمان بتها از گوهری بوده که می درخشیده و شب تمام دره ی بامیان را روشن می کرده است.

ایک افسانه دیگر می گوید، صلصال آن قدر دراز بوده که وقتی داخل دره می ایستاده می توانسته علف و بوته سر کوهها را بکند. طبق گفته اهالی، در زمان انقلاب، یعنی پس از آن که دولت کمونیستی در بامیان سقوط کرد و منطقه به دست مجاهدین افتاد و سلاح عمومی شد، مجاهدین برای مسابقه نشانه زنی اعضای بت ها را هدف قرار می دادند. « در آن هنگام هیرودیس تِیترارخ چون شهرت عیسی را شنید به خادمان خود گفت: “این است یحیی تعمید دهنده که از مردگان برخاسته است و از این جهت معجزات از او صادر می­گردد.” زیرا که هیرودیس یحیی را بخاطر هیرودیا زن برادر خود فیلپس، گرفته و در زندان انداخته بود، چون که یحیی بدو همی گفت: “نگاه داشتن وی بر تو حلال نیست.” و وقتی که قصد قتل او کرد از مردم ترسید؛ زیرا که او را نبی میدانستند.

صلصال که پهلوان نام آوری بوده به جنگ آن اژدها می رود و آن را می کشد. تجربه عملیاتهای انجام شده در سال اول جنگ که عمدتاً با ناکامی مواجه شد و نیز تجربه دو عملیات بسیار موفق ثامن الائمه و طریق القدس که با همکاری و همدلی صمیمانه ارتش و سپاه صورت پذیرفت، درسهای فراوانی را برای رزمندگان اسلام به همراه داشت. اکثر این سموچها در دوران طالبان مسکن خانواده های مهاجر و فراری از جنگ بودند. کف سموچها هم به طمع یافتن عتیقه جات سوراخ سوراخ شد.

نیروهای ترکیه هنگام درگیری با کردهای آغری داغ (آرارات)، به بهانه سرکوب کردها و اینکه نیازمند ورود به بخشی از خاک ایران در آن منطقه هستند، بدون مجوز و دلیل کافی خاک ایران را در کوه آرارات اشغال کرده و حتی پس از پایان یافتن مسئله کردهای شورشی آرارات، حاضر به تخلیه نقطه مذکور نشدند. تنها به دلیل شیوه زندگی است که ما برای مدت مدیدی داشته ایم، تنها به دلیل مصرفی است که مدتهای مدیدی داشته ایم و جمعیتی که ما بر روی زمین برای مدت مدیدی داشته ایم، همه اینها بدین معنی نیست که اگر ما توانسته ایم آن را در گذشته ادامه بدهیم می توانیم به این شیوه در آینده هم ادامه دهیم.

درختان به حدی بزرگ و کهنسال بوده اند که میان تنه ی هر یک از آن ها یک خانواده می توانسته زندگی کند و به حدی جانوارن درنده داشته که کسی از ترسشان از تگاب بامیان گذر نمی توانسته. این روستا در دهستان تمشکل قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۱ نفر بودهاست. این روستا در دهستان میاندامان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۳ نفر بوده است. می گویند، مراحل کندن بتها به این قسم بوده که از بالا شروع کرده به طرف پایین آمده اند، چون آن زمان امکانات چوب بست به آن اندازه وجود نداشته که از پایین کار را شروع کنند.

سموچهایی که امروز در بامیان و دردههای اطراف وجود دارد، کار همانهاست. پس کار و اشتغال بسیار ارزشمند است و خاک پای کسانی که در راه توسعه اشتغال گام برمیدارند بیش از طلا ارزش دارد چراکه با اشتغال زایی باعث میشوید کسانی کنار شما ارتزاق کنند. بعضی حتی می گویند او از این بت ها هم بزرگتر بوده، به طوری که وقت کار بت تراشی، زانو می زده. بعضی ها آنها را آدم و حوا می دانند، چنان که پیش تر گفته شد. طبق این باور مردم آن زمان به اندازه همین بت ها بزرگ بوده اند. آن زمان تگاب فعلی بامیان سراسر پوشیده از جنگل و بیشه و پر از جانوران وحشی بوده.

قسمت اعظم این بخش با رسوبات عهد حاضر در سواحل دریای خزر پوشیده شده و به سمت جنوب از رسوبات مزوزوئیک تا کامبرین تشکیل شده است. کهار، کوه بزرگ و مرتفعی است که از سمت شمال شرق توسط گردنه سیرابشم به قلل هفت خوانی و کرچان و از سمت غرب به قلل ناز و وارکش متصل میگردد و از شمال به آبادیهای گرآب و گته ده طالقان و از سمت جنوب به آبادیهای کلوان و کلها محدود میشود. آنها را با گرانبهاترین جواهرات از قبیل طلا و یاقوت و زمرد می آراسته اند.

نجیب می خواست مرا فریب دهد. طبق این باور وقتی طوفان نوح رخ میدهد تمام زمین زیر آب می رود. بعضی ها زمان ساخت شان را بر می گردانند به طوفان نوح. در وقت طوفان نوح که تمام کوههای بلند زیر آب رفته بوده، آب فقط تا زانوی عوج رسیده بوده. فقط کشی نوح روی آب می ماند و فردی بلند قامتی به نام عوج بن عنق. این پادشاه پسری داشته به نام بودا که از ظلم پدرش نا خوشنود بوده است.

نام اورست در سال ۱۸۶۵ توسط انجمن سلطنتی جغرافیای بریتانیا انتخاب شد. اما در میانه عمر سودای دانش اندوختن در سر گرفت و رهسپار نجف شد و تا پایان زندگی در همان شهر ماند.نام او بیشتر به سبب نظریاتش در باره ی عرفان و حکمت مطرح شده است. در باره بت بچه می گویند که بالای سرش طلسمات بوده. همچنین نقل می کنند که بت نر به طور مرتب نزد بتا ماده می رفته و با او آمیزش می کرده و آن بت بچه هایی که اطرافشان دیده میشوند، فرزندانشان می باشند. آن ها بروش آلپی و طی چهار روز موفق شدند به قله این کوه صعود کنند.

در لادو زدن رفقا مسابقه می گذاشته و هر کس می کوشیده که سنگش را به نقطه بالاتری از بدن بت ها برساند. هر کس بالای سر بت پایین می افتاده. گردن های این اسیران را با طناب به یکدیگر و دست هایشان را از پشت سر بسته اند. این دو قسمت با خط های شکسته دره ها از یکدیگر جدا می شوند. افسانه ی دیگر می گوید پادشاه ظالمی بوده که در پایین دره بامیان (حوالی فادمستی) زندگی می کرده.

بت کوچک در کرک را نیز بچه آنها می دانند که ابتدا با پدر و مادرش یک جا زندگی می کرده، اما به دلایلی قهر کرده و رفته در دره ککرک اقامت گزیده است. این کوه زیبا از سمت شمال به جاده کمربندی، از سمت غرب به کوههای تخت رستم و دره خان، از سمت شرق به شهرکها و مجتمعهای مسکونی و از سمت جنوب به اراضی باز و خط آهن منتهی میشود. 3-7- واحد نوشهر – تالار (سری منظّم) آنچه باعث تفکیک این مناطق با عنوان سری منظم شده، این است که از درۀ چالوس تا درۀ تالار یک نظم چینه شناختی در رسوب گذاری از شمال به جنوب دیده می شود (حوزۀ 40 تا 60) در شمال حوزه ها اغلب، نهشته های دوران چهارم و سپس به سمت جنوب رسوبات دوران سوم و به ترتیب دوران دوم و اول دیده می شود.

همایش چار اویماق در صعود به قله کوه بابا بمناسبت سوم خرداد روز آزاد سازی خرمشهر با حضور رزمندگان جان بر کف بی ادعا ، نماینده مردم چار اویماق در مجلس شورای اسلامی ، رییس اداره ورزش و جوانان ، هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی چار اویماق ، تیم امداد و نجات کوهستان هلال احمر ، دبیر و مسوول کمیته آموزش هیات کوهنوردی استان ، نیروی انتظامی ، اورژانس و سایر سازمانها و نهادها و ارکان ها شهر ستان چار اویماق که در پوشش این همکاری داشتند همچنین باشگاهها و کوهنوردان استان که در این همایش شرکت داشتند برگزار گردید.

دیدگاهتان را بنویسید