غار اصحاب کهف کجاست؟

موقعیت بسیار خطرناکی در جنگ احد پیش آمد و دشمن تمام تلاش خود را برای دستگیری یا کشتن رسول خدا (ص) به کار بست. ممکن است گفته شود که رسول خدا ـ ص ـ از ثنیة الوداع حرکت کرده، بعد در رفتن به سمت شمال، راه خود را به سمت راست تغییر داده است. این وادی ادامه وادی خارج شده از شعب احد بوده است. بنابراین سپاه اسلام، در پشت سر احد را داشتند، سمت شرق آنها کوه رمات بود و دشمن در جنوب و جنوب غربی آنها در وادی قرار داشت.

آمده است. این خبر نشان آن است که نسطاس از میانه دشتِ برابر احد، از سمت شمال خود و برابر رمات از سمت شرق، شاهد همه صحنه در حمله لشکر مشرکان بوده است. ـ 1 ـ آقای نجفی نوشته است: در سالهایی که توفیق دیدار میدان نبرد احد را داشتم، بر تپه رمات، خانههای متعددی احداث شده بود، به طوری که همه راهها تا فراز آن مسدود و مؤلف با لطف و مهمانوازی یکی از ساکنان این محل به بالاترین نقطه تپه صعود نمود. اشاره کردیم که برخی به خطا، به دلیل آن که مسجد موجود، که بنام حمزه است، را محل شهادت دانستهاند، میدان جنگ را در شرق رمات تلقی کردهاند که خطاست و اینها معمولا سخنان عوام بوده که نباید بدون دلیل مبنای استدلال قرار گیرد.

باید از شهر فاصله بگیریم و به میدان نبرد برویم». «وتدنوا طلائعهم حتّی تلصق بالحرة، فلا تصعّد فیها حتی ترجع خیلهم و یهابون موضع الحرة و محمد بن مسلمة»(1) این حره باید حره شرقی باشد; یعنی مشرکان مسلط بر این منطقه تا این سوی سمت حره شرقی و البته تا ابتدای آن آمدند. میدانیم که در نقلهای احد آمده که علی بن ابیطالب از مهراس آب برای رسول خدا ـ ص ـ آورد که به دلیل بدبویی قابلیت خوردن نداشت. مسلمانان پس از رسول خدا و به دستور خلفا، قرآن را جمعآوری کردند.

بعد حرفهى وکالت دادگسترى را پیشهى خود ساخت و قریب چهل سال وکیل مشهور و بزرگ دادگسترى بود و در غالب محاکمات بزرگى که در ایران تکشیل مىشد، او مداخله و وکالت داشت. دوّمين عاملي که در شکست سپاه اسلام نقش داشت خبر کشته شدنِ رسول خدا(صلي الله عليه وآله) بود. متأسفانه علی رغم توضیحات مفصل ایشان در باره مسیر حرکت مشرکان و رسول خدا ـ ص ـ به سمت احد; اولا: به طور دقیق از محل استقرار دو نیرو، سخن نگفته است. نقل شده که رسول اکرم (ص) با اینکه نظر دیگری برای مکان درگیری داشت، رأی این افراد را پذیرفت.

از شاهدی عینی نقل شد که در حوالی سال 1340 شمسی، در منطقه احد دو خانه بوده که به عنوان خانه امام سجاد و امام صادق ـ علیهما السلام ـ شناخته میشده است. موقعیت خاص جغرافیایی، ویژگیهای طبیعی، شرایط آب و هوای مساعد و مطلوب، وجود آبهای معدنی فراوان، چشمهسارها و سرابها، مردابها، پوششهای جنگلی و گیاهی، دشتهای وسیع و جلگههای سرسبز، تنوع اقلیمی و کوهستانی، کوههای سرافراز، تپه ماهورها، غارهای شگفتانگیز، حیاتوحش، زندگی سنتی، فرهنگ و آداب و رسوم اصیل، گویشها و آیینهای متنوع، صنایع دستی و روستاهای زیبا جلوههای اکوتوریستی و استراتژیکی منحصر به فردی در این سرزمین ایجاد کرده است.

● طبیعت کرمانشاه کرمانشاه با شرایط اقلیمی معتدل کوهستانی تنوع آب و هوایی چهار فصل را به سبب وجود کوههای متعدد و قلههای مرتفع و پربرف دارد و چون در مسیر بادهای مدیترانهای قرار گرفته، دو منطقه گرمسیر و سردسیر در کرمانشاه به وجود آمده است. در این غار نیز پس از کاوشهای انجام شده، آثاری از حضور انسان در دوران پارینهسنگی به چشم میخورد؛ اما با این تفاوت که بر خلاف غار خر، در غار مر تاریک به جز آثار دوران پارینهسنگی، آثار دیگری به چشم نمیخورد. آثار های دیگری از جمله غار شکارچیان، تپه نادری، جاده حاشیه سراب، بقایای گورستان قدیمی، دژ تاریخی مدفون، نیایشگاه شاهنشاهان ماد، نقش برجسته داریوش بزرگ، مجسمه هرکول، نقش برجسته میتریدات دوم شاهنشاه اشکانی، نقش برجسته گودرز، سنگ بلاش، پرستشگاه شاهنشاهان پارتی، بقایای شهر باستانی هخامنشیان و پارتیان، بقایای بناهای ساسانی، کتیبه فرهاد کوه کن، بقایای پل ساسانی، بقایای سد ساسانی، سنگ های تراشیده ساسانیان، کاروانسرای ایلخانی، بنا های ایلخانی، کاروانسرا های صفوی، وقف نامه شیخ علی خان زنگنه، پل بیستون، شیر سنگی بیستون، گور دخمه برناج و گور دخمه سرخ ده در این مجموعه وجود دارند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و هر بیننده ای مات و مبهوت می کنند.

برای تکمیل تحصیلات به تهران آمد و مدت پانزده سال معقول و منقول را آموخت و نزد استادانی چون میرزا محمدطاهر تنکابنی و سیدعبدالله بهبهانی و حاج شیخ علی مدرس نوری و میرزا ابوالحسن جلوه به تحصیل حکمت و فلسفه و در محضر میرزا حسن آشتیانی و حاج شیخ عبدالنبی به فراگیری فقه و اصول پرداخت. در سال هاي اخير، همه آن بناها تخريب شد تا کوه شکل طبيعيِ خود را حفظ کند.

وی می­افزاید: صوفیان هم که همیشه این­گونه امور را با تغییرات دلکش خود به صورت خاصی درمی­آورند، قاف را سرزمین دل و سرمنزل سیمرغ جان و حقیقت و راستی مطلق دانسته­اند که همه سعی سالک صرف رسیدن به آن می­شود. زمانی که یکی از مشرکان با به شهادت رساندن مصعب، گمان کرده بود پیامبر ـ ص ـ را کشته و خبر قتل آن حضرت در میان مشرکان شایع شد، ابو سفیان از خالد در این باره پرسید. زمانی که نیروهای دشمن بر سپاه اسلام حمله کردند، مسلمانان متفرق شدند.

بهره بردند. در خدمت ایشان کتابهای زیر را خواندند:کتاب «تمهید القواعد» صائن الدین علی بن ترکه، که شرحی است شریف بر « قواعد التوحید » ابن حامد ترکه و تدرّس آن شب جمعه ۱۲ شعبان المعظم سنه ۱۳۸۳ هجری قمری به اتمام رسید.کتاب برهان منطق شفاء شیخ رئیس. کتاب بشاره المصطفی غیر از فواید مذهبی، به دلیل اشتمال بر اسانید تازه و به ویژه نام بردن از شماری از عالمان شیعی ایران در سده های پنجم و ششم، دارای اهمیت بسیاری است و از این نقطه نظر هم همواره مورد عنایت بوده است.عمادالدین به شهرهای ری، آمل، نیشابور، اصفهان، نجف و کوفه سفر کرده و از ان جا بهره برده بوده، که نام و اسانیدشان در این کتاب ذکر شده است.

طالب آملی (طالبا) از شاعران مشهور ایران در قرن یازدهم هجری است که در سرزمین هند شهرت بسیاری به دست آورد و جزو شاعران طراز اول زمان خود قرار گرفت. سپس دست به شمشیر بردند و جنگیدند تا به شهادت رسیدند. سپس به عراق عجم و طبرستان بازگشت. جواد فاضل لاریجانی زاده ۱۲۹۵در آمل نویسنده و مترجم شهیر و چیره دست ایرانی بود.جواد فاضل، فرزند ابوالقاسم، به سال ۱۲۹۵ هجرى شمسى در شهر آمل دیده به جهان گشود، وى علوم مقدماتى فارسى و عربى را نخست در آن شهر نزد پدر خود فرا گرفت و سپس به تهران آمد و نزد شیخ محمد آشتیانى به آموختن فقه و اصول پرداخت و آن گاه دوره دانشکده معقول و منقول (معارف اسلامى) را گذرانید، و از سال ۱۳۱۹ وارد عرصه نویسندگى و همکارى با مطبوعات شد.تالیف استاد جواد فاضل در کار نویسندگى و ترجمه متون عربى و دینى قدرت بالائى داشت و از خود آثار دینى و داستانهاى متعددى که بارها تجدید چاپ شده، به یادگار گذاشت ، که عمده ترین و ارزشمندترین آنها، به هفتاد مقاله و کتاب می رسد.سرانجام، مرحوم جواد فاضل ۲۸ مرداد سال ۱۳۴۰ هجرى شمسى، در تهران به سن ۴۵ سالگى زندگى را به درود گفت و در سمت قبله بقعه شیخ صدوق در قبرستان ابن بابویه در آغوش خاک آرمید.

دیدگاهتان را بنویسید