سیاره زمین – هر آنچه باید بدانید – فرادرس – مجله

پس از کشف نپتون، Urbain Le Verrier به مدار غیر عادی دیگری توجه کرد: عطارد. به ویژه آنکه یکی از جذابترین اجرام نجومی که مردم عادی در اولین برخورد خود مایلند آن را از دریچه تلسکوپها ببینند ماه است و “هر شبی برای رصد ماه مناسب نیست.” به همین دلیل برای تعیین روز جهانی نجوم از قاعده زیر استفاده می شود که در بین نیمه ماه تا نیمه اول ماهميلادي “می” ،نخستین شنبه (تعظیل پایان هفته) که به تربیع اول ماه نزدیکتر است روز نجوم خواهد بود بدین ترتیب با توجه به اینکه امسال (1387) تربیع اول ماه در روز دوشنبه 23 اردیبهشت ماه اتفاق خواهد افتاد، کشورهایی که در آن تعطیلی پایان هفته روز شنبه است ، شنبه 21 اردیبهشت را روز نجوم می گیرند.

تصویر زیر از تلسکوپ فضایی هابل در بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ به دست آمده است. پس از کشف آن در سال 1807، پس از پالاس (1802) و جونو (1804) چهارمین جسم شناخته شده ای بود که ما اکنون به عنوان سیارک می شناسیم. کمتر احتمال دارد وستا یک سیارک باشد و بیشتر باقی مانده ی سیاره کوتوله خرد شده است. در سطح اریس به قطر ۱ میلیمتر، به احتمال زیاد لایهای غنی از نیتروژن و متان وجود دارد. به چه اجرامی سیاره کوتوله گفته میشود؟ در هر دو منطقه ابر اورت و کمربند کایپر، اجرامی دیده می شود که مربوط به دوره شکل گیری سیارات در منظومه شمسی است.

پلوتو را دیگر نمیتوان در میان اجرام بزرگ منظومه شمسی به عنوان سیاره نهم به حساب آورد، به جای آن این جرم نسبتا کوچک را باید در زمرهی اجرامی دانست که نام سیاره کوتوله را یدک میکشند.وقتی در سال ۲۰۱۵ کاوشگر “افقهای نو” (New Horizons) از کنار پلوتو گذشت، این بحث مجددا به نقل محافل علمی بدل شد. وقتی در سال ۲۰۱۵ کاوشگر افقهای نو (New Horizons) از نزدیکی پلوتو گذشت، از نکاتی جالب زیادی پیرامون این جرم پرده برداشت.

اما او در سال 1859 آماده بود تا به جهان بگوید: یک سیاره بین عطارد و خورشید وجود دارد، و ما باید به آن نگاه کنیم. Heinrich Wilhelm Matthäus Olbers پیشنهاد داد که سیاره، بعدها فیتون، یک بار بین مریخ و مشتری وجود داشته، که هرگز قادر نبوده به خود شکل دهد. در عوض AU سال بعد به ایجاد اصطلاح “سیاره کوتوله” رأی داد. وقتی در سال ۱۹۳۰ کشف شد، تا مدتها بعد یعنی تا سال ۲۰۰۶ نهمین سیاره منظومه شمسی قلمداد میشد. پس از پشت سر گذاشتن دو مرحله قبل یعنی خواندن و تفکر سعی کنید مطالب مهم آن را برای خودتان بازگو کنید.

تنها کوههایى که به عمرش دیده بود سه تا آتشفشانهاى اخترک خودش بود که تا سر زانویش مىرسید و از آن یکى که خاموش بود جاى چارپایه استفاده مىکرد. به عنوان مثال باید بدانیم که نبود حفرات در سطح پلوتو از سن نسبتا کم آن روایت میکنند. در حکایت اول رابطة قهرمان با زن گسیخته میشود، حال آن که در حکایت آخر آن دو به وصال میرسند. رودخانهها و شاید حتی اقیانوسها در سطح آن وجود داشتهاند.

حتی در موردی دیگر گمان برده میشود که عامل شیب نامانوس محور چرخش اورانوس، نسبت به سایر سیارات، برخورد با یک پلوتوئید بوده باشد.همانند این دسته از سیارات کوتوله، هنوز هم ممکن است صدها جرم پلوتوئیدی دیگر نیز در منظومه شمسی وجود داشته باشد که هنوز به طور رسمی رصد نشده و این عنوان به آنها داده نشده است. در جستجوی همسایگان کهکشان راه شیری، گاهی اوقات سیاره دیگری را می یابیم، گاهی یک سیاره را گم می کنیم و گاهی حتی مطمئن نیستیم که چه یافته ایم.

به این معنی که دیمتر از سیارک نزدیک سیاره به یک سیاره کوتوله در دو قرن پس از زمانی که ما آنرا کشف کردیم تغییر کرد. همچنین به این باور رسیده ایم که منظومه شمسی زمانی تشکیل شد که اشیایی مانند سیارک ها و ستاره های دنباله دار شروع به تجمع جرم و ادغام با یکدیگر کرده، در نهایت در جرم سیارات در نظر گرفته شدند. اما در تمام فیلمهایی که به عنوان مرد عنکبوتی یا همان پیتر پارکر نقش آفرینی کرده، او با لهجه کاملا مسلط آمریکایی، زبان انگلیسی را صحبت کرده است! چطور یک مادر اجازه می دهد فرزندش را یک مرد بزرگ کند.

درجه سانتیگراد افزایش می یابد و از سوی دیگر شب ابدی است ، جایی که از لحاظ تئوری می تواند برف در یک درجه حرارت وجود داشته باشد −34 درجه سانتیگراد گرچه ممکن است این سیاره جو متراکمی داشته باشد ، اما توزیع گرما می تواند کل کره زمین را گرم کند و باعث شود برخی مناطق کاملاً قابل سکونت شود. 23. چگونه می توانید جهت قبله را در محل سکونت خود تعیین کنید ؟ در این بازی شما می توانید از طریق تشخیص افعال گذشته نامنظم کلماتی که در جمله های مختلفی به شما پیشنهاد می شود ضمن آشنایی با این کلمات همچنین با این افعال نیز آشنایی پیدا کنید.

گرانیتهایی که در آنها پلاژیوکلاز از فلدسپات قلیایی به مراتب بیشتر است در مناطق وسیعی از غرب ایالات متحده رایج است و تصور میشود که از ویژگیهای مجموعه بزرگ مسیرهای باتولیت هسنتد که از آلاسکا و بریتیش کلمبیا به سمت جنوب از طریق آیداهو و کالیفرنیا به مکزیک کشیده میشوند. نخستین بار دانشمندان در سال 1967 میلادی در قطعات شهابسنگی با نام Canyon Diablo که در آریزونای ایالات متحده آمریکا فرود آمده بود توانستند ذراتی از الماس با اندازه کمتر از یک میکرومتر کشف کنند.

۱۵. هنگامی که فضانوردان آمریکایی طی مأموریت آپولو ۱۱ بر سطح ماه فرود آمدند، یک شیء پرندهی ناشناس را در نزدیکی موقعیتشان رویت کردند. به نظر ستاره شناسان، دلیل ویژگیهای متفاوت سطح میراندا این است که این قمر احتمالاً بر اثر یک تصادم عظیم متلاشی شده و سپس دوباره جمع شده است. به همین دلیل دیمتر پنجمین سیاره باقی مانده است. ممکن است Giuseppe Piazzi کاشف پنجمین سیاره باشد. سرچشمه نظریه پنجمین سیاره هنگامی بود که ستاره شناسان تعداد اجسام انگشت شماری در منطقه بین مریخ و مشتری یافتند که نظریه هایی در آن زمان مطرح کردند که باید سیاره باشد.

اما با تجمع بیشتر و بیشتر سیارک ها در کمربند بین مریخ و مشتری، و اندازه کوچک به دست آمده از آنها، مشخص شد که همه ی این اجسام سیاره نیستند، بلکه جهان های کوچکی هستند. این طی پنج دهه باقی ماند تا اینکه عبارت “سیارک” بیان شد. اگر این موارد آشنا باشند، سرنوشت مشابهی برای پلوتون در دهه گذشته رخ داد. در طول دهه های پس از آن، ستاره شناسان مدار محکمی برای سیاره نادیده را استنباط کردند. مدار پلوتو بسیار متغیر است به طوری که در بعضی مواقع بیشتر از سیاره هشتم، نپتون، به خورشید نزدیک میشود.در سال ۲۰۰۶، پس از کشف چندین جرم صخرهای با اندازهای برابر و یا بزرگتر از پلوتو، اتحادیه بینالمللی ستاره شناسان برآن شد تا پلوتو را به عنوان یک سیاره کوتوله طبقه بندی کند.

با این وجود، نپتون از مدار اورانوس قبل از اینکه یک ذرة نور باشد توسط ستاره شناسان مشاهده شد. Herschel در ابتدا فکر کرد که این یک ستاره دنباله دار است. طبق آمار موجود تولید هر کیلیو وات ساعت انرژی الکتریکی از باد می تواند از انتشار حدود یک کیلوگرم CO2 در مقایسه با نیروگاههای سوخت فسیلی جلوگیری نماید. وی اینچنین ادامه میدهد که، “کتاب قانون، کتاب راهنمایی است که بسته به مذهب هر کشور، به عنوانی مرجعی حاوی مشیت آشکار معمار عظیم جهان باور داشته میشود.

وی در صدد برآمد تا تخت و تراب آزاد ساخت، و در قرن پس از آن ابولحسن نَسَوی رساله مهم دیگری در اعداد هندی به نام کتاب المقنع فی الحساب الهندی، نخست به فارسی و سپس به عربی تالیف کرد. شکل بیضوی هائومیا، یک ویژگی منحصر به فرد برای آن به شمار میآید، چرا که وجود تعادل هیدرواستاتیکی در یک سیاره کوتوله دور از انتظار است. آب اکسیژنه و ویژگی های اصلی آن چیست؟ مدار اریس با اینکه بیش از سه برابر بزرگتر از مدار پلوتو است، اما همانند آن آشفتگی بسیاری دارد؛ به گونهای که از کنار پلوتو گذر کرده و نیز مدار سیاره نپتون را در محلی قطع میکند.

وقتی برای اولینبار وجود آن به اثبات رسید، به نظر میآمد که بزرگترین سیاره کوتوله منظومه شمسی باشد؛ از این رو که بیش از ۲۷ پرجرمتر از پلوتو است و شعاعی در حدود ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ کیلومتر دارد. خورشید حدود ۱۰،۰۰۰ بار (۴۱ تریلیون بار) بزرگتر از کوچکترین جسم منظومه شمسی پرومته است. سرس جزء اولین و کوچکترین سیاره کوتوله ای است که تاکنون رصد شده است. امروز، ما دریافتیم که این نظریه با چند مشکل مواجه است. آلن استرن، محقق اصلی ماموریت افقهای نو در سال ۲۰۱۱ طی مصاحبهای عنوان کرد:«در هیچ مقوله علمی دیگری تاکنون با بحثی در این اندازه مضحک مواجه نبودم.