سیاره ای که بعد از زمین قابل سکونتترین مکان در منظومه شمسی است+ عکس

حلقههای اورانوس در ده مارس ۱۹۷۷ در رصدخانه ایربورن کوئیپر ناسا و توسط جیمز الیوت کشف شد شد بدین گونه که قبل و بعد از اختفای یک ستاره پشت اورانوس، نور ستاره متناوبا کم و زیاد میشد و با بررسی های انجام گرفته در آن هنگام ثابت شد این سیاره ۵ حلقه دارد و بعدا به ۹ حلقه رسید بعد از گذر ویجر 2 از اورانوس به یازده حلقه افزایش یافت.این حلقهها به ترتیب از بیرونیترین به درونیترین عبارتند از:اپسیلون،1986U1R، دلتا، گاما، اتا، بتا، آلفا،4،5،6 و 1986U2Rپهنای حلقه اپسلیون به صد کیلومتر میرسد و خرده ریزههای آن بین ۱۳ تا ۱۳.۶ سانتیمتر است اما پهنای بقیه حلقهها از ۱۰ کیلومتر تجاوز نکرده و از خرده ریزهای حلقه اپسیلون کوچکترند اما کل حلقه آلبدویی برابر ۵ درصد دارد.

اولین کشف این است که این حلقهها جامد نیستند و در حقیقت از قطعات سنگ و یخ ساخته شدهاند، برخی از این قطعات به اندازهی دانه های شن خیلی کوچک و برخی دیگر به بزرگی یک خانه هستند! سیاره اورانوس مانند بعضی از قمرهای منظومه شمسی، روی یک پهلوی خود یعنی مایل میچرخد در حالی که دیگر سیارات این منظومه اینطور نیستند. اورانوس درتلسکوپ به سبب وفور متان، قرصی به سبز رنگ به چشم می آید. نکند من هم یک خرده به آدم بزرگها رفتهام؟

، که شامل یک کاوشگر است که در جو این سیاره فرو خواهد رفت. برآورد شده است که کهکشان راه شیری تا ۴۰ میلیارد سیاره فراخورشیدی مانند زمین داشته باشد. نزدیکترین فاصله آن به زمین 27٬200 میلیون کیلومتر است.خروج از مرکز آن 0.0742 بوده که بسیار به دایره نزدیک است.به علت اینکه این سیاره 98 درجه انحراف دارد در یک چهارم حرکت آن به دور خورشید یکی از قطبهایش به سمت زمین است و یک چهارم بعد استوایش و یک چهارم پس از آن قطب مخالف و در انتها دوباره استوایش به سمت زمین خواهد بود.نور خورشید در اورانوس ۱/۴۰۰ نور خورشید در زمین است حرکت آن به درو خورشید ۸۴.۰۱ سال طول میکشد.

اورانوس حرکت وضعی خود را در مدت 10 ساعت و 40 دقیقه انجام میدهد. از اختراعات ابوسعید احمد­بن­عبدالجلیل سجزی(سده4)، وی این اسطرلاب را براساس حرکت وضعی زمین ساخت که خود به­آن باور داشت. یکی از سیارات هشت گانه منظومه شمسی که از لحاظ بعد فاصله اش نسبت به خورشید در ردیف هفتم پس از زحل قرار گرفتهاست فاصله متوسط این سیاره تا خورشید۲٬۸۶۹٬۶۰۰٬۰۰۰ کیلومترو۶۳ بار از کره زمین بزرگتر است.اورانوس ۲۷ ماه طبیعی دارد.این سیاره با چشم غیرمسلح دیده میشود. پاورپوینت سیاره اورانوس یک پاورپوینت آماده آموزشی در مورد سیاره اورانوس می باشد که به بررسی این سیاره پرداخته شده است، لازم به ذکر است که اورانوس هفتمین سیاره از نظر نزدیکی به خورشید و سومین سیاره از نظر اندازه و چهارمین سیاره از نظر جرم در منظومه شمسی است.

قسمت بالایی اتمسفر اورانوس توسط مه متان که طوفان هایی از ابرها درآن پنهان شده پوشیده شده است. مانند کوه المپ، این آتشفشانها از هر نظر بسیار بلندتر از آتشفشانهای روی زمین هستند – این همه به لطف جاذبه کاهش یافته است که به آنها اجازه میدهد به سمت بالا رشد کنند. پنج قمر بزرگ آن عبارتند از: میراندا ، آریل ، اومبریل ، تیتانیا و ابرون ، که همگی در صفحه استوای سیاره اصلی و در نتیجه تقریبا قائم بر مدار سیاره به دور آن می گردند. بزرگترین قمر اورانوس تایتانیا نام دارد و چهار تای دیگر به ترتیب عبارتند از: ابرون، آمبریل، آریل و میراندا.

و حتی هنگامی که این جرم را به عنوان کشف به انجمن سلطنتی گزارش میداد باز براین باور بود که دنبالهدار است و این عقیده را داشت تا زمانی که به طور مطلق اثبات شد که اورانوس یک سیاره است. آنچه در اینجا غالباً از نظر مخفی میماند باوری است که در بنِ فهم ما از زبان نهفتهاست. البته نمیتوانید قافیه اضافه کنید، بلکه فقط کلماتی را برای حروف اول در نام هر یک از سیارات انتخاب کنید. با کاهش خط بین زندگی و کار در حال حاضر، لپتاپی که بتواند به راحتی از شریک کاری به یک دوست آرامشبخش با این سهولت تغییر کند، معاملهای شیرین خواهد بود.

ایسنا به نقل از ساینس الرت نوشت: پژوهشگران انگلیسی، سرانجام توانستند با کمک “تلسکوپ جمنای”، دلیل بوی بد اورانوس را تشخیص دهند. چرخش اورانوس برخلاف سیارات دیگر که در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت به دور خورشید و نیز به دور محورشان میگردند، “معکوس” یا رجعی است.اورانوس خورشید را در جهت عادی یعنی در خلاف جهت عقربه های ساعت دور میزند، اما دوران آن به دور محورش در جهت عقربه های ساعت است.استوای سیاره با مداربه دور خورشیدزاویه 82درجه می سازد.طریقه ی دیگری نیز معمولا برای توصیف دوران سیاره به کار میرود به این معنی که بگوییم استوای سیاره زاویه 98 درجه باصفحه مدار می سازد.

۵.۹ متغیر بوده است و در صورتی که در حالت ایدهآل چشم غیرمسلح توانایی دیدن قدر ۶.۵ را دارد(این به این معنی است که میتوان در شرایط ایدهآل این سیاره را دید) اندازه زاویهای این سیاره بین ۳.۴ تا ۳.۷ ثانیه قوسی متغیر است اما در حالت مقابله به ۳.۶ ثانیه قوسی میرسد. اورانوس که نامش از رب النوعی گرفته شده است که از خائوس (آشوب) برخاست و تجسم آسمان شد، از قدر ظاهری 5.7 است از این رو به دشواری بسیار در شرایط مساعد میتوان آن را با چشم برهنه دید.

اورانوس هر ۱۷ ساعت و ۱۴ دقیقه به دور محور خویش می گردد. تصاویر رایانهای نشان میدهدابرهای آمونیاکی به بزرگی ۲ تا ۴ کیلومتر در زیر جو اورانوس و در ارتفاعات پایین قرار دارند و این ابرها در استوا در طی 15 ساعت یک بار دور سیاره میزنند ولی در نزدیکی قطب این مقدار به 15 ساعت میرسد. لکه سیاه بزرگ، انبوهی از گازهای مختلف که در وسعتی به اندازه سطح زمین، با سرعتی حدود 1000 کیلومتر در ساعت (620 مایل در ساعت)، معادل سرعت صوت، روی سیاره نپتون در حرکت است.

در سال ۱۹۸۶، فضاپیمای ویجر ۲ از فاصله ی ۸۱٫۵۰۰ کیلومتری این سیاره گذشت. نیوهورایزنز از جاذبهی مشتری (۳۲۰ برابر جاذبهی زمین) برای قرار گرفتن در مسیر پلوتو استفاده کرد.نیوهورایزنز از ابزار LORRI برای ثبت تصاویر خود از مشتری در ۴ سپتامبر ۲۰۰۶ از فاصلهی ۲۹۱ میلیون کیلومتری این سیاره استفاده کرد. اخترشناس فرانسوی پیر لمونیر این سیاره را بین ۱۷۵۰ تا ۱۷۶۹ دوازده بار (با در نظر گرفتن 4 شب متوالی) رصد کرده بود. این میدان مغناطیسی شدید یک مغناطیس سپهر عظیم در اطراف مشتری بوجود میآورد که باد خورشیدی را دور نگه میدارد. اورانوس در آسمان همان مسیری را می پیماید که سیارات دیگر می پیمایند، اما حرکت ظاهری آن نسبتا کند است و هر گردش آن به دور خورشید تقریبا در 84 سال تمام میکند.

اورانوس هفتمین سیاره از نظر نزدیکی به خورشید و سومین سیاره از نظر اندازه و چهارمین سیاره از نظر جرم در منظومه شمسی است. اورانوس از چندین جهت در میان سیارات منحصر به فرد است . میدان مغناطیسی این سیاره ۵۵تا ۵۸٫۵ درجه نسبت به محور چرخش آن تفاوت دارد و این بیشترین مقداری است که در میان سیارات ثبت شدهاست و پیشبینی میشود که مرکز مغناطیسی آن در مکان متفاوتی نسبت به مرکز سیاره و با فاصلهای حدوداً ۸٬۰۰۰ کیلومتری باشد ویجر ۲ اثبات نمود که در اطراف اورانوس میدان مغناطیسی قویای قرار دارد اما شدت آن یک دهم میدان مغناطیسی زحل است با این حال قدرت آن به طور متوسط ۵۰ بار نیرومندتر از میدان مغناطیسی زمین است و دنبالهای به طول ۴۶۵٬۰۰۰ کیلومتر،۱۸ برابر شعاع خودش دارد ودراین مغناط کره به علت برخورد طوفانهای خورشیدی و دیگر پرتوهای کیهانی پلاسماهایی با دمای ۱۰٬۰۰۰ کلوین به وجود میآید.