آتشفشان – پارسی طب

در میان اقوامی که گاه بیگاه درگیر جنگند هر فرد بالغ ناگزیر از خدمت است و یوسفزیان که نبرد های پیاپی از آنان جنگجویان تمام عیاری ساخته است ، یک سرباز پیاده در هر قلبه یا یک سوار در دو قلبه تعین می کنند. در دیگر قبائیل – یا در واقع بیشتر قبائیل – جامعه در چنین موارد با دخالت جدی طرف را مجبور می سازد تا به فیصله مردم گردن نهد، یا از میان اولس بیرون شود. در عوض مبارزهها با چنانِ واقعگرایی خامی به تصویر کشیده میشوند که حتی طرفداران هاردکورِ اکشنهای اکسپلوتیشن را هم شوکه میکند.

حتی اشخاص با تجربه از طبقات پائین تر انجمن را مساعدت می کنند . بنابراین معمولاً ممکن نیست بتوان تغییرات ترکیبى را که معرف شرایط خاص آتشفشان مى باشد مشخص کرد. اما قانون خاص امور جزائی و اداره داخلی ، عُرف (( پشتونولی )) است. جنگجویان حقوقی نمی گیرند ، اما در میان برخی از اقوام اگر ابسی گشته شود بهای آن را به صاحبش می پردازند. برای هر جرم معین است، به جز در میان برادرانیان که جرگه مجازات را تعین می کند. پس از هجرت، حمزه به مدينه آمد و فرماندهي نخستين نيروهاي مهاجم به مشرکان را برعهده گرفت.

هنگامی ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم)) برای نبرد با مشرکان به احد آمد، پنجاه تن از تیراندازان سپاه اسلام را بر فراز این کوه کوچک مأمور ساخت تا از سپاه اسلام محافظت کنند؛ ولی آنان با مشاهده پیروزی اولیه سپاه اسلام بر مشرکین، به طمع جمعآوری غنیمت، از کوه رمات پایین آمدند. سالها بعد و بر اثر تلاشهای متمادی در مارس ۱۸۵۶، واو ثابت کرد که کوه B (با ارتفاع ۸۸۴۰ متر) از کوه کانگچنجونگا (با ارتفاع ۸۵۸۲ متر) بلندتر است. ولی ما باید از داریوش بزرگ سپاسگزاری کنیم بخاطر اینکه بعد از اتمام کار بنای یادبود بیستون، فرمان داد که زیر این بنای یادبود را بتراشند و همین عمل باعث شد که تا قرنها دست بشر این اثر با ارزش تاریخی را لمس نکند و از آسیب های ناشی از خوی زشت انسانها دور نگهداشته شود.نکته جالبی که در مورد این نقش برجسته وجود دارد شباهت زیاد آن با نگاره شاه لولوبی ها، آنوبنی نی است که در ۱۴۰ کیلومتری بیستون در سرپل ذهاب قرار دار که در این نگاره هم آنوبنی نی (آنوبانینی) کمانی در دست چپ و تبرزینی در دست راست خود دارد و پای خود را بر سینه دشمنی که بر زمین افتاده، نهاده است و الهه ایشتار در حال دادن حلقه حکومت به اوست.

من نخست با شگفتی دریافتم که جرگه ها بیشتر از بررسی جرم متهم به تحقیق وداوری در وضیعت وشرایطی می پردازند که متهم درانمرتکب جرم شده است ، نیز در مورد تاوانی که باید متهم به جانب ستمدیده بپردازد، اما بتدریج معلوم شد که چرا گاهی اعمال خشونت باید پنهان بماند. در قرن نوزدهم، ارتفاع اورست را با اندازهگیری زاویهی بین قلهی کوه و نقاط روی زمین که موقعیتشان نسبت به دریا تقریبا معلوم بود، محاسبه کردند. به این اساس قدرت مرگ وزندگی چنان که در میان کوه نشینان در دست خان است ، بندرت در میان افغانان مورد قبول است وکمتر پیش می اید که منافع فردی خان ، یک قبیله را مجبور سازد تا مخالف شان ومنافع خویش گام بردارد.

به هرکس حق می دهد تا صدمه ای که به او رسیده انتقام بگیرد ودرنظر افغانان تثبیت حق با ننگ وعزت وشرف هرکس پیوستگی دارد، ونهانکاری جایی ندارد، مگر انکه گروه به نادرستی وخطای او آگاه باشد. افغانان باختری بجز غلجی ها در جنوب – شرق با شهروندان خویش درگیری ندارند . این رسم در میان قبایل شمال – شرق رواج دارد ، در واقع ، آنان تنها مردمان اند که مالیه می پردازند.

عموماً حاضر نشدن در چنین فرا خوانها موجب شرمساری است و در میان اقوامی که مکرر درگیر جنگند ، عدم حضور در جنگ منجر به پرداخت جریمه نیز می گردد. 21. بارگزاری لوازم فنی توسط تیم پیشرو در کمپ 1 وبازگشت بدون لوازم به کمپ اصلی. به این ترتیب ، گروه های انبوه ولی نا منظم جکع می شوند ، زد و خورد غوغا می کند و سر انجام یک طرف بدون حمل کشتاری بزرگ شکست می خورد. در صفحۀ 23 صرف نام “قوم پامیری” ذکر یافته، و دیگر یک کلمه هم در بارۀ این “قوم” به قلم آورده نشده است.

این است که در هر فیصله کوششهای برای مهار کردن این خشونتها به عمل می اید . اما فیصلهء رخداد های مهمتر در اولسهای منظم ، بر حسب اهمیت به جرگه ، خان وبزرگان قوم ارجاع میشود ، اما بخشهای غیر تابع مستقلاء عمل می کنند . در بعضی احوال ، جرگه یا خان اگر نیرومند باشد- نه تنها متجاوز را مجبور می کنند تا رضایت مظلوم را حاصل کند، بلکه جریمه ای هم برای دولت گرفته میشود. بزرگان – مانند زمان صلح – مقام فرمان دهی را دارند. این انجمن متشکل از خانان ، ملکان یا بزرگان وملایان است .

ضقایای جزئی در انجمن روستا( کلی جرگه ) یادر محل حادثه حل وفصل میشود. تمام محاکمات جزائی در برابر یک انجمن( جرگه) انجام میگرد. ایرانیان در زمانهای قدیم، یک نوع تقویم کلی نگر هم داشتند. متباقی مردمان شغنان، واخان، اشکاشم، زیباک و دیگر جاها، از گذشته هم تاجک بوده اند و کاملاً شبیه تاجکها هستند، که تفکیک شان از تاجکها خیلی مشکل و مهمتر از همه، ایشان خود را تاجک خطاب میکنند.

در بین سالهای ١۰١١، ١۰١٥ و ١۰٢۰، هر دو محمود و مسعود یکم لشكركشی های را به غور انجام دادند و اسلام را به جای بت پرستی بومی بنیان نهادند. پس از گذر از شهرها و روستاهای بین راه (مرند، ماکو و…) حدود ساعت ۷:۳۰ صبح بود که در مرز بازرگان از اتوبوس پیاده شدیم. پس در آن روز،وای بر تکذیب کنندگان! مبلغ بر حسب نیاز تعین می گردد. جرگه پس از تعین غرامت در سطح بالا، غالباء مدعی را تشویق می کند تا مقداری از ان را تخفیف دهد وببخشد. مدعی انچه راکه جرگه تعین می کند باید بپذیرد.

استاد محیط زیست و منابع طبیعی در گفت و گو با مهر در خصوص وضعیت تبدیل کوه صفه به پارک گردشگری صفه گفت: به طور کلی در اکوسیستمهای کوهستانی، حتما باید تعاملی بین آب، گیاه، جانوران و انسان داشته باشیم. به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان، یک کوه آتشفشان در ایلسند، پس از قرنها آرامش، شروع به فوران کرد. بئر تأویل یک قطعه زمین به مساحت ۲۰۶۰ کیلومتر مربع است که بین کشورهای مصر و سودان واقع شده. تا آن تاریخ وزیر خزانه محمد ولی خان نصرالسلطنه (محمد ولی خان سپهسالار) بود و بر اساس اختلافی که بین وی و امین الدوله بر سر عیار مسکوکات بوجود آمد از وزارت خزانه خلع گردید و مشیرالسلطنه به جای وی به این سمت برگزیده شد.

انان غالباء باهم خصومتهای پایدار دارند ، ولی تا شرایط خاصی این خصومتها را بیدار نسازد به خشونت دست نمی یازند . ابن عباس میگوید: روزى عمر بن خطاب گفت:: نام على را به بدى نبرید زیرا من از پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) سه جمله درباره او شنیدم که اگر یکى از آنها را میداشتم از آنچه آفتاب بر آن میتابد نزد من محبوبتر بود، من و ابوبکر و ابو عبیده و جمعى از اصحاب پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) نزد او بودیم و پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) تکیه بر على کرده بود، دست بر شانه او زد سپس فرمود: انت یا على اول المؤ منین ایمانا و اولهم اسلاما ثم قال انت منى بمنزلة هارون من موسى: اى على تو نخستین مردى هستى که به خدا ایمان آوردى و نخستین کسى هستى که اسلام را پذیرفتى، تو نسبت به من همانند هارون به موسى هستى.

اقوام فاتح ، زمینهای دشمن مضلوم را پایمال می کنند و جنگ را دوباره شعله ور سازد. جرگه معمولاء در صورت امتناع متهم از پرداخت تاوان معین – مدعی را به تحصیل ان مختارمی سازد . البته چنیین انتقامی درگیریحای تازه می آفریند ونبردها را دائمی می سازد وگاه کشمکشحای پیدا می شود که ازنسل پدران به پسران منتقل می گردد. در برخی دیگر از قبائیل یا مجرم را به جرگه می کشانند، یا ملایان به سرزنش او می پردازند ویا دارای اش تاراج وخودش از اولس رانده میشود همین رفتار در برابر هرکس که از فیصلهء جرگه سر پیچی کند، عملی میشود.

جرگه معمولاء یک رئیس محلی تشکیل می دهد ، اما در بیشتر قبائیل هرکس که بتواند عضو جرگه باشد، می تواند جرگه را تشکیل بدهد. سپس طرفین با درود وسلام وگفتن ( سلام علیکم ) به ضیافت ومهان نوازی همدیگر می پر دازند ودر بسیاری از قبائیل به این جرگه نشود، در برخی از قبائیل فیصله یکطرفه در غیاب او صادر می شود. اين جرگه سر نوشت و آينده کشور تازه ای به نام افغانستان را رقم زد، پس از کشته شدن نادر شاه افشار، در ماه اکتبر 1747 در مزار شير سرخ، در داخل قلعه نظامی نادر آباد بر گزار شد و 9 روز به درازا کشيد.

در برخی از اولسها، رئیس وبزرگان قوم جانب مظلوم را به گذشت ومصالحه تشویق می کنند . از بنادر نزدیک به این رودخانه میتوان به شیرخان بندر و خیر آباد اشاره کرد. فیلسوف از بابت این اطلاعات تشکر کرد و برای چند لحظه به تماشای آن مکان پرداخت و از آنجا خارج شد. این حادثه درحالی رخ داد که صبح روز گذشته نیز مرد ۵۵ سالهای از دره بادگیر بوستان کوهستانی صفه اصفهان سقوط کرد و در حالت نیمه هوشیار راهی بیمارستان شد. در گذشته با مکه فاصله داشت؛ اما امروزه، بهسبب توسعه شهر مکه، داخل شهر قرار گرفته و ساختمانهای مسکونی آن را احاطه کرده است.

چشم به جای چشم و دندان به جای دندان اگر متجاوز از دسترسی مظلوم د ور باشد ممکن است انتقام از خویشا وندان ظالم گرفته شود .درموارد ی ممکن است ازهرفردی ازاقوام ظالم که به چنک او افتد انتقام بیگرد واگر فرصت نیابد شاید سالحا انتقام را به تاحیز اندازد. ما به جای ترویج انتقام جویی از اصل سازندگی حمایت می کنیم. ولی ما به شرمساری است که آن را از یاد ببرد،یا از انتقام منصرف شود و برخویشاوندان وگاهی براقوام او فرض است که او را در گرقتن انتقام یاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید